ارزان ترین سنگ ساختمانی

قیمت سنگ از عوامل مهمی است که برای مشتریان از اهمیت زیادی برخوردار است. اغلب مشتریان به دنبال سنگ های ساختمانی هستند که بشترین کیفیت و ارزان ترین قیمت را دارند. سنگ های ساختمانی مختلف قیمت های متفاوتی دارند و عوامل مختلفی در تعیین قیمت این سنگ ها موثر است. در ادامه این مطلب قصد داریم ارزان ترین سنگ ساختمانی و عوامل موثر در تعیین قیمت آن ها را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

 

انواع سنگ ساختمانی ارزان

سنگ های ساختمانی محبوب اغلب قیمت های ارزان تری نسبت به سنگ های مجلل مانند مرمر دارند. برخی از این سنگ ها و ویژگی های آن ها را در ادامه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

سنگ ارزان تراورتن

سنگ تراورتن از جمله سنگ هایی است که به فراوانی در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند. این سنگ رنگ روشن دارد و برای استفاده هایی چون ساخت نمای داخلی و خارجی، ستون ها و آب نماها، راه پله و دیگر بخش های ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. این سنگ پرکاربرد ترین سنگ در ساختمان سازی است و از همین رو انواع ارزان قیمت آن همواره در دسترس است.

سنگ تراورتن
سنگ تراورتن

سنگ ارزان چینی

سنگ چینی از دیگر سنگ های پرکاربرد در ساختمان سازی است که مانند تراورتن اغلب رنگ روشن یا کرم دارد. این سنگ ها برای ساخت انواع نما و طراحی دکوراسیون انوع ساختمان ها کاربرد دارند. قیمت این سنگ ها متنوع است با این حال انواع ارزان قیمت نیز در بین آن ها یافت می شود.

 

سنگ ارزان کوارتزیت

از جمله سنگ های دگرگونی که رنگ های متنوعی نیز دارد، کوارتزیت می باشد. این سنگ ها سخت هستند و ممکن است ظاهری شبیه سنگ مرمریت داشته باشند. این سنگ ها برای ساخت نما، دیوار، آلاچیق، شومینه و اشیا دکوراتیو به کار می روند و اغلب قیمت پایینی دارند.

 

سنگ ارزان ماسه سنگ

ماسه سنگ نوعی سنگ رسوبی و لایه لایه است که از ته نشینی ماسه ها در کف روخانه ها و جویبار ها به وجود می آید. طرح و رنگ این نوع سنگ ها متنوع است و در انواع رنگ های قرمز، زرد و قهوه ای یافت می شوند. این سنگ ها، سنگ هایی ارزان قیمت هستند که برای ساخت کف پوش، دیوار پوش، پوشش سقف ها، بالکن ها و نمای داخلی یا خارجی ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

 

سنگ ارزان آنتیک

این سنگ ها که از تکه های سنگ تراورتن ساخته می شوند، از جمله ارزان ترین سنگ های ساختمانی به شمار می روند. این سنگ ها با مواد چسبنده فراوری شده و برای استفاده های مختلف مناسب هستند. مقاومت بالا در برابر شرایط مختلف محیطی و آب و هوایی در کنار قیمت مناسب باعث شده که این سنگ ها در مقیاس های گسترده، استفاده های زیادی داشته باشند.

انواع سنگ
سنگ آنتیک

سنگ ارزان سنگ ورقه ای

سنگ های ورقه ای سنگ هایی ارزان قیمت هستند که اغلب برای ساخت پیاده رو و سنگ فرش های و نمای خارجی ویلاها مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع سنگ در معماری مدرن و ساختمان های با کاربری تجاری یا مسکونی استفاده چندانی ندارند.

ارزانترین سنگ نمای ساختمان، عوامل موثر در قیمت؟

اولین گام برای انتخاب و خرید سنگ ساختمانی ارزان، اطلاع از قیمت کلی سنگ‌ ها و شناخت سنگ‌ های ارزان قیمت و کیفیت ساب و برش آنهاست.

با توجه به اینکه قیمت مصالح و به خصوص سنگ‌ های ساختمانی مادام در حال تغییر و نوسان است، معرفی عوامل موثر در قیمت سنگ‌ ها در مورد تخمین هزینه، بهتر از اعلام خود هزینه‌ ها، راهنمایی‌ تان می‌کند. سنگ‌ها تنوع بی‌ نظیری از شکل و رنگ و درجه سختی و..‌ دارند.

همچین سبب می‌ شود مراحل استخراج و فرآوری‌ شان متفاوت از یکدیگر باشد و قیمت‌ های متنوع سنگ نما ساختمان را شاهد باشیم. مهم ترین پارامتر های موثر در تعیین هزینه انواع سنگ نما ساختمان عبارتند از:

نوع سنگ

پرکاربرد ترین انواع سنگ لوکس در نمای ساختمان سنگ‌ های مرمریت، گرانیت و تراورتن هستند که در میان این سه نوع تراورتن مناسب ترین قیمت را دارد. همچنین انواع دیگر سنگ‌ ها هر یک متناسب با خواص خود از قیمت خاصی برخوردار هستند.

ساب و صیقل پذیری سنگ

ساب و صیقل دادن سنگ موجب جلوه بیشتر، درخشندگی و یکدستی آن می‌ شود. سنگ‌ های با قابلیت ساب پذیری بیشتر را خوش ساب می‌ نامند و سنگ‌ های خوش ساب‌ تر قیمت بالا تری دارند.

میزان تخلخل و تراکم سنگ

تخلخل، پوکی یا پرلیکی یکی از معیار های کاربردی و لازم برای شناخت و مقایسه انواع سنگ نما ساختمان است. اگر نمی‌ دانید تخلخل چیست؟ تخلخل کمیتی بیانگر نسبت حجم حفره‌ های سنگ بر حجم کل آن است و در واقع عکس تراکم را نشان می‌ دهد. هر چه یک سنگ تراکم کم تری داشته باشد، مقاومت و استحکام آن نیز کم تر خواهد بود. بنابراین ارزانترین سنگ نمای ساختمان، سنگی می باشد که تخلخل زیادی داشته باشد.

شیوه استخراج و مراحل فرآوری

سنگ‌ های مختلف با توجه به ویژگی‌ های منحصر به فرد خود مراحل خاصی از استخراج و فرآوری را طی می‌ کنند. هر چه سنگ‌ ها سخت‌ تر باشند، استخراج آن‌ ها دشوارتر است و سنگ‌ های نیازمند فرآوری بیشتر گران تر خواهند بود.

رنگ و رگه‌ های سنگ

شاید برایتان عجیب باشد بدانید که رنگ سنگ‌ ها تفاوت زیادی در قیمت‌ شان ایجاد می‌ کند. سنگ‌ های روشن‌ تر همواره قیمت بیشتری نسبت به سنگ‌ های رنگارنگ و تیره دارند.

اندازه و ابعاد مورد استفاده آن

بی‌ شک هر چه ابعاد و اندازه سنگ به کار رفته در نما کم تر باشد، هزینه لازم برای تهیه آن نیز کم تر خواهد بود. این خود یکی از روش‌ های کاهش هزینه نما است که برای کاهش سنگ مورد استفاده، این متریال را در کنار آجر و دیگر مواد به کار می‌ برند. اندازه‌ های طولی، حکمی، اسلب و نمره از اصلی‌ ترین ابعاد سنگ ساختمانی هستند.

درجه کیفی سنگ

پس از فرآوری و اعمال تغییرات لازم روی سنگ خام، درجات کیفی متنوعی از سنگ اولیه تولید و عرضه می‌ شوند. سنگ‌ های سوپر، ممتاز، درجه۱ و درجه۲ جزو دسته بندی‌ های اصلی انواع سنگ لوکس بر اساس کیفیت هستند و مسلماً هرچه کیفیت سنگ بالا تر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.

عوامل موثر در قیمت ارزان سنگ

قیمت سنگ در بازار سنگ ایران مانند دیگر اقلام به دلیل شرایط اقتصادی کشور، همواره در حال نوسان است. از همین رو نمی توان گفت که قیمت نوعی سنگ همواره مقدار ثابتی است. عوامل مختلفی در تعیین قیمت سنگ نقش دارند. یکی از مهم ترین این عوامل نوع سنگ است. نوع سنگ نیز با توجه به کاربری سنگ تعیین می شود. به عنوان مثال از سنگ هایی که برای ساخت سنگ فرش مورد استفاده قرار می گیرند، قابل استفاده برای ساخت نما نخواهند بود.

از دیگر عوامل موثر در قیمت سنگ می توان به ابعاد ضخامت سنگ اشاره کرد. هر قدر سنگ ضخیم تر و بزرگتر باشد، بالطبع قیمت بیشتری نیز خواهد داشت. علاوه بر آن رنگ و طرح سنگ نیز در قیمت نهایی تاثیر خواهد داشت.

 

حراج سنگ ساختمانی

دو عامل مهم دیگری که در ارزانی سنگ های ساختمانی نقش مهمی دارند عبارتند از:

  • نوع برش
  • نحوه فرآوری سنگ

ابزارآلات و دستگاه هایی که در فرآوری سنگ نقش دارند، تاثیر به سزایی در قیمت نهایی سنگ خواهند داشت. طول عمر و دوام سنگ نیز از جمله عوامل مهم تعیین کننده قیمت سنگ است.

 

عوامل موثر در ارزانی سنگ

به طور کلی می توان گفت دو عالم بسیار مهم در پایین بودن قیمت سنگ نقش دارند:

  • کیفیت ساختار و نحوه فراوری سنگ
  • رنگ، طرح و رگه های سنگ

عوامل موثر در ارزانی سنگ در بسیاری از موارد قیمت پایین یک سنگ خبراز کیفیت کم و درنتیجه دوام پایین آن می دهد. به عنوان مثال سنگ هایی که تخلخل زیاد و مقاومت کم دارند، ارزان تر هستند. تخلخل بالا سنگ ها را در برابر رطوبت آسیب پذیر کرده و طول عمر آن ها را کاهش می دهد.

همچنین فراوری ضعیف در سنگ هایی که با مواد مختلف چون رزین یا دستگاه های برش تولید می شوند، باعث می شود قیمت سنگ تا حد زیادی کاهش پیدا کند. ابعاد و ضخامت سنگ در صورت کوچک بودن نیز باعث کاهش قیمت می شوند.

در برخی موارد قیمت کم سنگ لزوما به معنی کیفیت پایین آن نیست. در سنگ هایی که رگه های رنگی و بازی رنگ بیشتر باشد قیمت سنگ کمتر است؛ اگرچه کیفیت سنگ هم بالا باشد. سنگ هایی که رنگ تیره تر دارند، قیمت کمتری نسبت به سنگ های روشن تر دارند.

سوالات ارزان ترین سنگ ساختمانی

  1. ارزانترین سنگ نما کدامند؟
    • سنگ نما را اغلب از بین سنگ هایی چون تراورتن، مرمریت و گرانیت انتخاب می کنند که در بین این سنگ ها سنگ تراورتن کمترین قیمت را دارد. در بین سنگ های تراورتن نیز سنگ های تراورتن درجه 2 کمترین قیمت را دارند.
  2.  ارزانترین سنگ ساختمانی کدامند؟
    • ارزان ترین سنگ ساختمانی در بین تمامی سنگ ها، سنگ آنتیک، سنگ لاشه ای و سنگ کوبیک می باشند. این سنگ ها از تکه های دیگر سنگ ها ساخته و پرداخته شده و سپس با مواد مختلف فراوری می شوند. این سنگ ها با توجه به قیمت ارزان برای استفاده در مقیاس های بزرگ انتخاب مناسبی هستند.
  3. ارزانترین سنگ های کف کدامند؟
    • ماسه سنگ از ارزان ترین سنگ هایی است که برای ساخت کف مورد استفاده قرار می گیرند.
  4.  ارزانترین سنگ دیوار کدامند؟
    • سنگ آنتیک و سنگ ورقه ای دو نوع سنگ فراوری شده هستند و برای ساخت دیوار، شومینه، آلاچیق و طراحی ویلا ها مورد استفاده قرار می گیرند.
  5.  ارزانترین سنگ چینی کدامند؟
    • سنگ های چینی درجه دو به بالا اغلب قیمت ارزان تری نسبت به سنگ های چینی درجه یک مانند سنگ چینی ازنا دارند.

 

نتیجه گیری:

مواردی که در این مقاله خواندیم، از مهم ترین مسائل پیرامون خرید سنگ نما ساختمان به خصوص در رده قیمتی ارزان تر هستند. امیدواریم این نوشته راهنمای شما در انتخاب بهترین و ارزان ترین سنگ نما ساختمان شود.

خرید سنگ نمای ساختمان، علاوه بر هزینه نیاز به کنترل پارامتر های مهم دیگری نیز دارد. از جمله اینکه ساختمان در چه منطقه آب و هوایی قرار دارد، با چه سبک معماری ساخته شده و..‌ باید در این انتخاب مد نظر قرار گیرد.

برای خرید و مشاوره رایگان با کارشناسان دهبید ماربل ، تماس بگیرید.
پیمایش به بالا