سنگ کف و قاب سنگی دور آسانسور

یکی از نقاط ساختمان که استفاده از سنگ‌ها برای تزئین و زیبایی آن بسیار رواج دارد، آسانسور است. سنگ‌ های ساختمانی هم به عنوان قاب سنگی دور آسانسور به کار می‌روند. هم می‌توان از سنگ کف آسانسور به عنوان یکی از کاربردهای بسیار مهم آن‌ها نام برد.

در این مقاله قصد داریم نگاهی به نکات مهم در این خصوص داشته باشیم و هم‌چنین بررسی انواع سنگ‌های مناسب برای این کاربردها بپردازیم.

قاب دور آسانسور سنگی

قاب سنگی دور درب ورودی آسانسور نقشی تزئینی داشته و معمولاً از سنگ‌ های لوکس و قیمتی در این زمینه استفاده می‌شود. این قاب سه ضلع چپ، راست و بالای آسانسور را در بر می‌گیرد. با توجه به فضای مورد نظر عرض قاب می‌توانید بین 20 تا 30 سانتی‌متر متغیر باشد.

سنگ مناسب قاب دور آسانسور

قاب آسانسور در شرایطی قرار دارد که اغلب سنگ‌های ساختمانی را می‌تواند برای آن به‌کار برد. چرا که این سنگ‌ها در فضایی نصب می‌شوند در معرض نور خورشید و رطوبت، سایش و فشار قرار ندارند. به همین دلیل محدودیتی در انتخاب سنگ‌هایی نخواهید داشت که نیاز به مقاومت در برابر شرایط خاصی داشته باشند.

اما در مقابل اهمیت زیبایی در این بخش به مراتب بیشتر از فضاهای دیگر ساختمان است. چرا که همان‌طور که گفتیم، قاب آسانسور بیش از هر چیز عنصری تزئینی بوده و زیبایی در ساختار آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

پرکاربردترین سنگ‌ها در سنگ کاری دور درب آسانسور، سنگ‌ های مرمریت و مرمر هستند. البته سنگ‌هایی نظیر گرانیت نیز گزینه‌های مناسبی برای این منظور هستند. مرمر ها به دلیل خاصیت عبور نور، می‌توانند پتانسیل بالایی در ایجاد فضایی بسیار زیبا داشته باشند. بسیاری از طراحان از ترکیب سنگ مرمر و LEDها نورپردازی زیبایی را در قاب آسانسور به‌نمایش می‌گذارند.

سنگ کاری دور درب آسانسور

اجرای قاب آسانسور سنگی نیازمند توجه به نکات مختلفی‌ست. پیش از هر چیز خرید سنگ با کیفیت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برش این سنگ‌ها باید به شکلی دقیق و اصولی انجام شده باشد. برای این منظور حتماً از طریق سنگ‌ فروشی معتبر و شناخته شده اقدام به خرید سنگ کنید.

نصب قاب را نیز حتماً به گروهی متخصص و با تجربه بسپارید. هر اندازه سنگی با کیفیت تهیه کرده باشید، اگر اجرای پروژه به درستی صورت نگیرد، بی‌شک در نتیجه‌ی کار تاثیری منفی خواهد داشت.

سنگ کف آسانسور

همان‌طور که گفتیم، دیگر موضوعی که در این‌جا به آن خواهیم پرداخت، سنگ کف کابین آسانسور است. برای افزایش مقاومت کف آسانسور و هم‌چنین جلوگیری از لرزش‌ها و تکان‌های کابین آسانسور از سنگ ساختمانی استفاده می‌شود.

مقاومت سنگ ساختمانی آن را به انتخابی عاقلانه برای کف این مکان پرتردد بدل کرده است. هم‌چنین براق بودن سنگ، هارمونی و هماهنگی بسیار مناسبی بین کف و دیگر بخش‌های آسانسور (که معمولاً از شیشه و فلزات براق هستند.) ایجاد می‌کند.

انواع سنگ مناسب برای کف آسانسور

برای سنگ کف آسانسور نیز شما گزینه‌های مختلفی را پیش روی خود دارید. بسیاری از متخصصین گرانیت را به دلیل مقاومت بسیار بالا و استحکام آن در برابر فشار و ضربه برای این منظور پیشنهاد می‌کنند. مرمریت نیز می‌تواند در میان گزینه‌های قابل بررسی قرار بگیرد. مرمر نیز در رنگ‌های مختلفی هم‌چون سفید، صورتی، مشکی و … در اغلب آسانسورها به کار می‌رود.

انواع سنگ‌های مناسب برای استفاده به عنوان سنگ کف آسانسور در کشورمان استخراج می‌شوند. اما گاهی نیز مشاهده می‌شود که افراد از سنگ‌های وارداتی نظیر سنگ مرمریت لته ترکیه، یا سنگ‌های مرمریت دارک ترکیه‌ای و اسپانیایی استفاده می‌کنند.

توجه کنید که به دلیل تردد، سنگی که انتخاب می‌کنید باید از مقاومت سایشی و هم‌چنین فشاری ایده‌آلی برخوردار باشد.

نکات مهم در نصب

برای کف آسانسور معمولاً از سنگ های اسلب استفاده می‌شود. سنگ اسلب کف آسانسور در ابعاد مربعی و مستطیلی با اندازه‌های 1.3*2.2 تا 2*3.4 فرآوری می‌شود.

برای نصب و یا تعویض سنگ کف آسانسور حتماً از افراد مجرب استفاده کنید. در اجرای این پروژه اندازه‌گیری اهمیت بسیار بالایی دارد. معمولاً در آسانسورهایی که امکان نصب سنگ و بردن آن به زیر قرنیز وجود داشته باشد، یک سانتی‌متر بر اندازه‌ی سنگ افزوده می‌شود. این طول و عرض اضافی، به زیر قرنیزها می‌رود.

اما اگر این امکان وجود نداشته باشد، معمولاً ابعاد سنگ چیزی در حدود نیم سانتی‌متر کوچک‌تر از ابعاد آسانسور برش داده می‌شود. در این شرایط برای آن‌که در اطراف سنگ شکافی وجود نداشته باشد، از نبشی‌های استیل برای پر کردن فاصله‌ی بین دیواره و سنگ استفاده می‌شود.

زیرسازی درست و اصولی در هنگام نصب بسیار مهم بوده و انجام ورق‌کاری و پروفیل‌بندی باید به شکلی دقیق انجام شود. در صورت اجرای غیرحرفه‌ای سنگ کف آسانسور امکان شکستن آن به مرور زمان بالا می‌رود.

قیمت سنگ کف و قاب دور آسانسور

قیمت سنگ قاب آسانسور سنگی و سنگ کف آن به عوامل بسیاری بستگی دارد. یکی از مهم‌ترین این عوامل عبارت است از نوع سنگ. چرا که قیمت سنگ‌های مرمریت، مرمر، گرانیت و … با یکدیگر متفاوت است.

هم‌چنین ابعاد سنگ نیز بر قیمت آن تاثیر مستقیمی دارد. هر چه عرض قاب دور آسانسور بیشتر باشد، نیاز به سنگ بیشتر و صرف هزینه‌ی بالاتر اجتناب‌ناپذیر است. اگر در اجرای قاب و یا کف آسانسور خدمات خاصی هم‌چون معرق و یا بوک‌مچ ارائه شود نیز می‌تواند باعث افزایش هزینه‌ی آن شود.

نوع فرآوری سنگ‌ها دیگر عاملی‌ست که بر قیمت تمام‌شده آن‌ها موثر است. سنگ‌های کف آسانسور به شکل‌های چرمی براق یا مات، ساییده براق یا مات و یا روش‌های خاص دیگری فرآوری می‌شوند. هر یک از این شیوه‌های فرآوری هزینه‌ها و در نتیجه قیمت خاص خود را دارند.

 

 

پیمایش به بالا