سنگ تراس و بالکن

سنگ تراس به انواع سنگ های ساختمانی گفته می شود که در کف تراس یا بالکن به عنوان کفپوش استفاده می شوند. اگر با سنگ های ساختمانی آشنا باشید، می دانید که هر یک از آن ها خصوصیات ساختاری و آنالیز خاص خود را دارند. سنگ بالکن باید دارای ویژگی های خاصی باشد که هم زیبایی و هم دوام کافی را در آن شاهد باشیم.

مزایای سنگ تراس

گزینه های متعددی برای کفپوش تراس وجود دارند. اما چرا در بین تمام این گزینه ها، انتخاب اغلب افراد سنگ ساختمانی ست؟

دلیل این امر را می توان در مزایای متعدد سنگ کف تراس جست. در ادامه به برخی از این مزیت ها اشاره می کنیم.

  • دوام: ماندگاری و دوام بالا از اولین و مهم ترین خصوصیات سنگ های ساختمانی ست. به ویژه که تراس در معرض تابش مداوم آفتاب، سرما و گرما قرار دارد. بسیار مهم است که از مصالحی با دوام در این نقطه استفاده شود.
  • حفظ زیبایی ظاهری: علاوه بر استحکام و دوام از نظر ساختاری، سنگ ها می توانند زیبایی ظاهری خود را به خوبی حفظ کنند. این درحالی ست که اغلب کفپوش ها در برابر اشعه آفتاب و قرارگیری در فضای مرطوب، پس از مدتی جذابیت و زیبایی خود را از دست می دهند.
  • زیبایی: سنگ ها عناصری طبیعی دارای نقوش نامنظم و زیبا هستند. در حقیقت سنگ نه تنها یک کفپوش، بلکه به عنوان یک عنصر دکوراتیو تلقی می شود.
  • قیمت مناسب: سنگ نسبت به بسیاری از کفپوش قیمتی مناسب تر دارد. کافی ست نگاهی به نمونه های مختلف سنگ ساختمانی داشته باشید تا تنوع قیمت آن ها را ببینید.

ویژگی های سنگ مناسب کف تراس و بالکن

با وجود آن چه در بخش قبل گفتیم، همه ی سنگ ها مناسب استفاده به عنوان کفپوش بالکن نیستند. برای خرید سنگ تراس بهتر است ابتدا مطمئن شوید که سنگ ویژگی های زیر را دارد:

  • جذب آب کم: سنگ هایی که در فضای خارجی نصب می شوند، در معرض برف و باران قرار دارند. به همین دلیل اگر این سنگ ها جذب آب زیادی داشته باشند، پس از مدتی ممکن است دچار خوردگی شوند. هم چنین در یخبندان انبساط و انقباض آب در بافت سنگ می تواند موجب ترک خوردن آن شود.
  • ضخامت کافی: ضخامت سنگ کف بالکن باید چیزی در حدود 2 سانتی متر باشد. این مسئله استحکام و مقاومت بیشتر در برابر فشار را به همراه دارد.
  • مقاومت در برابر شرایط جوی مختلف: سنگ کف تراس هم چون سنگ نما باید در برابر گرما و سرما مقاوم باشند.
  • مقاومت در برابر تابش آفتاب: تابش مداوم آفتاب می تواند رنگ پریدگی سنگ را به همراه داشته باشند. لذا بهتر است از سنگ هایی هم چون تراروتن استفاده شود که کیفیت ظاهری خود را به خوبی در چنین شرایطی حفظ می کنند.
  • قابلیت شست وشو: تراس یا بالکن همواره در معرض گرد و غبار و دیگر آلودگی های موجود در هواست. لذا بسیار مهم است که امکان شست وشوی کف و دیواره های آن با استفاده از شوینده ها وجود داشته باشد.
  • عدم لغزندگی: در کنار ویژگی های بالا که ویژگی های تغییرناپذیری در سنگ ها هستند، بهتر است سنگ تراس به شکلی استاندارد فرآوری شوند. فرآوری این سنگ ها نباید به صورت صیقلی باشد. چرا که در این صورت سطح لغزنده آن ها می تواند خطرآفرین بوده و در روزهای بارانی و مرطوب این خطر بیشتر خواهد بود.

نکات مهم در انتخاب سنگ تراس

در انتخاب و خرید سنگ تراس نکاتی وجود دارند که نباید از آن ها غافل بود. این نکات به شما کمک می کنند تا انتخاب مناسب تری داشته باشید.

رنگ روشن را در اولویت قرار دهید

رنگ های تیر جذب گرمای بیشتری دارند. هم چنین هر چه رنگ تیره تر باشد، رنگ پریدگی و تغییر ظاهر جزئی آن نیز به خوبی دیده می شود. در مقابل سنگ های دارای رنگ روشن هم کیفیت ظاهری بادوام تری داشته و هم کف تراس تان در روزهای آفتابی داغ نخواهد بود. از طرفی رنگ روشن سنگ می تواند روشنایی بیشتر فضای تراس و حتی داخلی خانه را به همراه داشته باشد.

انواع سنگ تراس و بالکن

در بازار سنگ ساختمانی کشورمان، سنگ های متعددی یافت می شوند. اما همه ی آن ها را نمی توان سنگ تراسی ایده آل دانست. از جمله بهترین سنگ های بالکن موجود در بازار می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. مرمریت: از جمله بهترین سنگ های مرمریت مناسب کف بالکن می توان به مرمریت دهبید ، مرمریت گلبو قرمز و … اشاره کرد.
  2. تراورتن: انواع سنگ های تراورتن از جمله موج دار و بدون موج موجود در معادن کشورمان در بالکن قابل استفاده هستند.
  3. گرانیت: گرانیت نیز ویژگی های ایده آلی دارد که از آن سنگ بالکنی مناسب می سازند.

قیمت سنگ تراس

نکته دیگری که در هنگام خرید سنگ تراس و بالکن  برایتان مهم خواهد بود، قیمت آن است. قیمت سنگ بالکن هم چون دیگر سنگ های ساختمانی به عوامل زیر بستگی دارد:

  • نوع سنگ (تراورتن، گرانیت، مرمریت و …)
  • ابعاد سنگ (طولی، تایلی، اسلب و …)
  • ضخامت سنگ
  • نوع فرآوری و مواد مورد استفاده در آن
  • حجم خرید

 

پیمایش به بالا