چه سنگی برای پله بهتر است؟

راه پله ها به دلیل اینکه به نسبت دیگر بخش های خانه خیلی زیاد در معرضه تردد و توجه هستند.برای همین منظور باید مصالح مورد استفاده مستحکم و زیبا باشند . و دیر تر دچار آلودگی شود.

نوع سنگ، کیفیت سنگ ، قیمت سنگ و نصب صحیح آن مواردیست که مهم و اساسی هستند و باید به آن توجه کرد. سنگ های مرمریت، تراورتن، مرمر و چینی از پر استفاده ترین سنگ های ساختمان هستند. که بسیار محبوب معماران و طراحان ساختمانی میباشد.

سنگ های پله دارای ویژگی ها و پارامتر هایی میباشند که باید به آن توجه کرد و بر اساس آن سنگ مورد نظر را انتخاب کرد. در ادامه به این ویژگی ها اشاره خواهیم کرد.

  1. ماندگاری و طول عمر بالا
  2. مقاومت در برابر رطوبت و آب
  3. قابلیت حفظ رنگ در مکان های پر رفت و آمد
  4. مقاومت در برابر سایش و فرسایش
  5. مقاومت در برابر ضربه
  6. امکان شستشو و نظافت راحت

معرفی مناسب ترین سنگ های مورد استفاده برای راه پله

در ادامه با توجه به ویژگی های یک سنگ خوب میخواهیم به بررسی بهترین سنگ پله بپردازیم.

۱. مرمریت

سنگ مرمریت که از نوع دگرگون شده ی سنگ آهک میباشد. این سنگ کانی های مختلف با رنگ های مختلف دارد. سنگ مرمریت که از دگرگونی مجدد سنگ آهک پدید می آید؛ طی زمان و تحت فشار و حرارت زیاد متبلور میشود. سنگ صلصالی، خوبسنگان و دهبید از متداول ترین سنگ های مورد استفاده در راه پله میباشد.

طول عمر زیاد،  ظاهری زیبا، مقاومت سایشی و فشاری بالا، مقاومت در برابر اسید و مقاومت در برابر هوازدگی از ویژگی های آن میباشد.

۲. گرانیت

سنگ ساختمانی گرانیت از سنگ های ارزشمند ساختمانی بشمار می آید. سنگ گرانیت از منجمد شدن مواد مذاب به دست می آید . این سنگ ها وزن زیادی دارند. و گرانیت از مقاومترین و سرسخت ترین سنگ های موجود شناخته میشود .

مقاومت زیاد، درخشندگی بسیار عالی، مقاومت در برابر اسید، مقاومت سایشی در برابر تردد زیاد و سطح یکدست و صاف از ویژگی های این سنگ به حساب می آید.

۳. مرمر

سنگ دگرگون شده ای که بر اساس فرایند های زمین شناسی بدست آمده باشد را سنگ مرمر مینامند. در ساخت راه پله و دکوراسیون داخلی در سنگ مرمر استفاده میشود.

مقاومت در برابر حرارت،  قابلیت صیقل پذیری، سطحی درخشان، ضد آلرژی، مقاومت در برابر گرد و غبار و تنوع رنگی زیاد آن از جمله ویژگی های سنگ مرمر میباشد.

۴. سنگ پله چینی

سنگ های چینی، از تبلور و دگرگونی سنگ آهک تحت فشار و حرارت بدست می آیند. این سنگ ها دارای بلور های درشت و رنگ های سفید و خاکستری هستند. رنگ سنگ چینی به این دلیل که کانی های تشکیل دهنده ی آن ها رنگ های متفاوتی دارند. که دارای رنگ های مختلفی می باشند.

از مزایای این سنگ مقاومت در برابر جذب آب، انعکاس نور، رنگ روشن و صاب صادراتی اشاره کرد.

۵. سنگ پله تراورتن

سنگ تراورتن سنگ آهکی دارای تخلخل است که در نمای ساختمان خیلی زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا دارای زیبایی و تنوع طرح و رنگی مطلوبی میباشد. از انباشته شدن  رسوبات دریاها، رود خانه ها ، چشمه های آب گرم و یا آب های معدنی غارها سنگ تراورتن بدست می آید.

سازگاری با محیط زیست این سنگ ها، متخلخل بودن سنگ تراورتن، قیمت پایین، تعمیر ساده و طیف رنگی زیاد آن از جمله ویژگی های این سنگ میباشد.

۶. سنگ پله کوارتزیت

این سنگ بسیار سخت و مقاوم است. بطوریکه سختی این سنگ از سنگ گرانیت نیز بیشتر است. این سنگ متشکل از دانه های کوارتز با سیلیس است. از ویژگی های سنگ کوارتز میتوان به قیمت ارزان، تنوع رنگی خاکستری روشن، خاکستری تیره و نقره ای درخشان و استحکام زیاد آن اشاره کرد.

نتیجه گیری:

در این مقاله به بررسی بهترین سنگ پله پرداخته شد. شما برای خرید سنگ پله انتخاب های زیادی همچون مرمریت، تراورتن، مرمر و چینی دارید. اما با توجه به مطالب مطرح شده با توجه به منطقه ی زندگی خود، و پارامتر هایی چون مقاومت در برابر رطوب و همچنین زیبایی آن میتواند گزینه مناسبی را انتخاب کنید.

شما میتوانید برای خرید سنگ پله مناسب و یا کسب اطلاعات بیشتر راجع به سنگ پله و مشورت با کارشناسان سایت دهبید ماربل در ارتباط باشید.

پیمایش به بالا